Volgers

maandag 28 juli 2014

Theepotjes tutorial...

Hallo allemaal,

Op de DT dag van Studio Light werden we weer aangenaam verrast met nieuwe produkten. Als lid van het DT team mochten we hiermee aan de slag, en het is leuk.....
Het ging om diverse items van MDF. O.a. een cup cake en een theepot. Van de theepot heb ik een tutorial gemaakt.
Ik heb in dit geval  alles van Shabby Chic gebruikt, maar alle lijnen zijn prachtig en kunnen ook onderling weer gecombineerd worden.


Dit zijn de onderdelen van de theepot. Als je het patchpapier (ja net nieuw) wilt gaan gebruiken is het raadzaam om de delen te beschilderen met gesso. Dit is een primer wat er voor zorgt dat alles goed hecht. Voordeel van het wit maken is ook dat het mooi doorschijnt door het transparante papier en dat komt de kleur ten goede.

                                   

De uitstekende delen moet je niet schilderen. Dit gaat uitzetten en kan daardoor problemen geven bij het in elkaar zetten van het potje. Deze delen ga je ook niet beplakken om dezelfde reden.
Mocht er toch wat verf opkomen dan is dit met een schuurpapiertje er zo weer af te halen.


Ik heb met een potlood de omtrek van de theepot op kant van het papier welke ik niet wil laten zien getekend. Vervolgens knip je dit uit. Is het op de theepot geplakt dan kun je het nog mooi bijwerken met schuurpapier. Je schuurt van boven naar beneden. 
 Ik heb gekozen om het dessin papier a.d. buitenkant van de theepot te gebruiken en het patch papier aan de binnenkant.



 Het patch papier kun je ook in stukken scheuren en in delen op de pot plakken, ik vond het op deze manier mooier omdat het dessin zo zichtbaar blijft. Strijk de theepot goed maar dun in met lijm en leg dan het patch papier erop. Het gaat wat rimpelen maar dat trekt weg zodra de lijm droog is. Pas als het droog is met schuurpapier van boven naar beneden de randen schuren. Zo haal je het papier mooi weg en houd je een strakke rand over.


In elkaar gezet ziet het er dan zo uit. De basis is klaar.  Nu het leukste, het versieren van het geheel. Omdat ik het niet te strak wil maken heb ik de randen van de pot bewerkt met viva decor.


Dit is sneldrogende metallic verf, na oppoetsen gaat het prachtig glanzen, en ziet het er zo uit. Ik heb het bewust een beetje slordig gedaan omdat dat effect wel mooi vind, maar hou je er niet van dan kan het ook strakker.

Dit is een stans mal van Marianne Design. Van de onderkant is een reepje afgesneden omdat het zo mooier op de theepot past. Ook van de mal heb ik de delen geschuurd en met viva decor bewerkt.


Studio Light heeft ook chipboard onderdelen. Dit is wat dikker voorbedrukt karton, dit is uitstekend te combineren met al het andere materiaal. De roos aan de onderkant van de tuit is hier een v.b. van.
De roos rechts bovenin is een brad. OOk een prachtig nieuw item. Deze heb ik met 3d tape vastgeplakt maar je kunt ze ook prima op papier gebruiken door het vast te zetten dmv de splitpennen a.d achterkant. Het randje onderaan de pot zit vast aan het uni vel en is zo leuk om voor dit soort afwerking te gebruiken.


Deze vlinder heb ik a.d achterkant met UNI SC 12 beplakt. Zo wordt de vlinder steviger en kijk je er van de andere kant ook mooi tegenaan.


De theepot is verschillend bewerkt zoals je hier kunt zien. Hier heb ik drie chipboard items gebruikt. Het strikje op de tuit heb ik extra omwikkeld met roze organzlint. In het chipboard label heb ik een gaatje gemaakt om ook een lint doorheen te halen.


Mijn schoonouders zijn 56 jaar getrouwd en voor deze speciale dag heb ik dit gemaakt. In de theepot zitten allemaal lekkere merci chocolaatjes, (er past precies een doos in) hier kunnen ook theezakjes of wat anders in.


Dit is een koffiemelk flesje. Ik heb het met doorzichtig kant omwikkeld, vervolgens een reep patchpapier er om heen geplakt met dubbelzijdig plakband. En weer dat leuke randje gebruikt om deonderkant te versieren. Tot slot een kantje eromheen gestrikt, dit is het vaasje voor de papieren roos.

Hier volgt een lijst van de gebruikte materialen:

MDF theepotje, wit gesso, dubbelzijdig plakband, lijm en 3 d tape.
Uit de SHABBY CHIC LIJN heb ik gebruikt:
PATCH SC 01, BASIS SC 155, EASY SC 381, UNI SC 12,  BRAD SC 01,  CHIP SC 01 en 02.

Ik hoop dat deze tutorial jullie zal inspireren en enthousiast zal maken tot het maken van iets heel moois. Met al die mooie produkten gaat dat zeker lukken.
Wens jullie veel plezier en hoor graag van jullie wat jullie er van vinden.
groetjes Emmy

                                     

1 opmerking: